Har du ett bageri som växer och som behöver anställa mer personal? Det är förstås väldigt positivt men kommer också med sina utmaningar. Du måste ha ett enkelt och smidigt sätt att planera schemat för samtliga anställda. Här berättar vi mer om det positiva med att använda sig av ett schemaläggningsprogram.
Det finns alltid två sidor av schemaplanering. En för dig som anställer och en för de anställda. Du måste på ett enkelt sätt se vem som jobbar och vem som ska jobba och de anställda måste tydligt kunna se sitt schema. Ett program med schemaläggning kan vara svaret på alla dessa utmaningar.
Ett schemaprogram alla har tillgång till
Det mest fördelaktiga är ett program som alla har tillgång till. De anställda kan se sina tider, ansöka om byten samt lägga till om de har varit sjuka. Du som driver bageriet bör ha fler funktioner som att registrera sjukfrånvaro och tidsrapportering. Alltså lägger du in tiderna som dina anställda faktiskt jobbade. Detta behöver du veta när det är dags för lönerapportering. Det finns till och med program där lönerapporteringen är inkluderad i själva programmet. Dock får du räkna med att det blir dyrare om du väljer ett program med fler funktioner. Du måste därför också väga för- och nackdelar mot varandra och även väga in vad du vinner i tidsbesparing.
En fördel även för dig med få anställda
Även om du bara har ett fåtal anställda kan du fortfarande ha nytta av ett schemaläggningsprogram. Att driva ett bageri är ju så mycket mer än att bara stå och baka hela dagarna. Du måste även sköta de administrativa delarna och ta hand om din personal på bästa sätt. Det är väldigt viktigt att personalen enkelt kan se vilka tider de ska jobba och vilka dagar de är lediga. Om du använder dig av ett rekryteringsbolag är det ännu viktigare. Då måste nämligen alla anställda rapportera in sina timmar för att kunna få ut lön i slutet av månaden. Leta gärna efter ett program som har några av följande funktioner:
- En mobilapp som de anställda kan ladda ner
- Kundtjänst på svenska
- Ett program med både schemaläggning och tidsrapportering.
- Möjligheten att kommunicera direkt i programmet
- Möjlighet att ansöka om ledighet direkt i programmet.
Tillgängligt både på dator och mobil
Som anställd i ett bageri lär dina medarbetare knappast sitta framför datorn någon längre tid under dagen. Därför måste du tänka annorlunda i jämförelse med någon som driver ett call centre eller ett kontor. Det bästa är om schemaläggningsprogrammet har en app som alla anställda kan ladda ner. I så fall kommer de alltid ha tillgång till sitt schema oavsett om de är på jobbet eller hemma. De flesta har ju som bekant alltid sin telefon med sig. Då kan de även göra ansökningar om att byta skift eller ansöka om semester när de inte är på plats i ditt bageri. Desto mer du kan underlätta för dina anställda och dig själv, desto mer kommer du kunna fokusera på själva kärnverksamheten.